Kogeldruk van de caravan

Kogeldruk van de caravan

Ideale kogeldruk
De grens is altijd de maximale kogeldruk die de fabrikanten van je auto, van de trekhaak of de fabrikant van de caravan voorschrijven. Deze waarde staat in het instructieboekje of de bijgeleverde papieren. Overschrijd het laagste maximum van deze drie niet. Naarmate een caravan langer is, is meer kogeldruk vereist.

Te lage kogeldruk
Het gevaar van een te lage kogeldruk is dat de caravan onvoldoende binding met de auto heeft. Er kunnen, bijvoorbeeld bij zijwind en passerende vrachtwagens, heel snel slingerneigingen ontstaan. Los dit op door bagage van achter naar voren te verplaatsen. Te veel gewicht aan de achterzijde van de caravan compenseren door meer bagage in de disselkast te leggen, kán tot de juiste kogeldruk leiden, maar veel gewicht dat ver bij de as vandaan ligt maakt de caravan toch instabieler.

Te hoge kogeldruk
Een te hoge kogeldruk kun je vaak aanpassen door de bagage die voor in de caravan ligt dichter bij de as te leggen. Laat in verband met de veiligheid de gasflessen wel op hun plek staan. Kunststof gasflessen zijn overigens lichter, wat ook overmatige kogeldruk tegengaat. Je kunt ook het reservewiel vanuit de disselkast naar een beugel onder de caravan verplaatsen.

Meten van de kogeldruk
Voor het meten van de kogeldruk zijn speciale meters te koop, maar het kan ook met een gewone personenweegschaal. Uiteraard moet de caravan tijdens de meting wel horizontaal staan. Dit kun je op de volgende manier doen:

  1. Leg op de weegschaal een plankje om de kracht over een groter oppervlak te verdelen.
  2. Plaats daarna tussen de koppeling en het plankje op de weegschaal een stuk hout en laat daar de caravan op rusten.

Klik hier en lees meer vragen & ervaringen van onze leden