Losbreekkabel goed bevestigen
De Regeling Voertuigen vermeldt onder Artikel 5.18.34-2 het volgende: Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.
De bedoeling van de losbreekkabel (hulpkoppeling) is dat wanneer de caravan los zou komen van de trekker door het aantrekken van de kabel de caravanrem aangetrokken wordt. De caravan gaat dan geen ongecontroleerd eigen leven leiden.
Caravans, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 1500 kg en die niet voorzien zijn van een losbreekreminrichting moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling. De hulpkoppeling is een kabel of ketting welke met een vast deel van het trekkend voertuig is bevestigd of met een daartoe bestemde inrichting (bevestigingsbeugel) aan de trekhaak is verbonden. De hulpkoppeling dient voldoende sterk te zijn om de caravan met inbegrip van de lading aan het trekkende voertuig gekoppeld te houden. Caravans zijn over het algemeen uitgerust met een losbreekremkabel. Caravans boven de 1500 kg moeten altijd zijn voorzien van een losbreekremkabel.
Wat kan er nou daadwerkelijk gebeuren bij een verkeerde bevestiging? De klauw van de koppeling valt perfect over de kogel maar de vergrendeling aan de onderkant heeft zich niet goed gesloten. Ga je zonder te controleren rijden dan komt de caravan bij een keer flink stuiteren los van je auto. Hoe lager de disseldruk (lege caravan) hoe sneller het onheil zich zal voltrekken. Als in deze situatie de losbreekkabel niet volgens voorschrift is bevestigd en over de kogel mee omhooggaat komt de kabel los en wordt de oplooprem niet bekrachtigd.